نقد و بررسی Godox Witstro AD100Pro

فلاش جدید گوداکس Godox Witstro AD100Pro یکی از جدیدترین محصولات این کمپانی در خط تولید فلاش  های پرتابل باتری دار است و تولید این محصول نوید بخش آن می باشد که گوداکس به گسترده تر شدن خط تولید محصولات فلاش پرتابل خود ؛ تمایل نشان داده است.

فلاش پرتابل گوداکس AD100Pro کوچکترین عضور خانواده فلاش های پرتابل کمپانی گوداکس به شمار می آید .

بسیاری از عکاسان ، فلاش های سری   Witstro  را به لحاظ عملکرد عالی و قیمت ارزان آنها ؛ مورد استقبال قرار داده اند . با قدرت خروجی 100Ws و قیمت پایه 299 دلار آمریکا ؛ این محصول یکی از کم قدرت ترین محصولات سری Witstro به شمار می آید اما آیا این قیمت برای این فلاش کوچک مناسب است ؟

 

اولین نگاه

با محض باز شدن بسته بندی ؛ با صحنه ای آشنا مواجه خواهید شد . فلاش گوداکس AD100Pro در درون یک جعبه بسته بندی محکم به همراه براکت ، شارژر و باتری قرار داده شده است . هر دو گزینه براکت و شارژر را به صورت مشابه در تمامی بسته بندی های دیگر محصولات گوداکس نیز می توان مشاهده نمود . این شارژر از نوع USB است و نمونه مشابه آنرا پیش از این در بسته بندی محصول Godox V1 دیده بودیم . براکت موجود برای این محصول نیز عینا از همان نوع براکت موجود برای محصولات AD200Pro و AD300Pro می باشد .

حتی بدون روشن کردن فلاش پرتابل گوداکس AD100Pro نیز می توان مشخصات و ویژگی های آنرا حدس زد . بسیاری از ویژگی های این محصول شبیه به فلاش V1 می باشند ولی با این حال ؛ این دو محصول از دو بدنه کاملا متمایز برخوردار هستند . هر دو این مدل ها دارای وزن مشابهی هستند اما با این وجود فلاش پرتابل AD100Pro به واسطه حذف کفشک قدرت خروجی بیشتری را به دست آورده است ( 100 Ws در برابر 76 Ws در V1 ) .

حذف کفشک از AD100Pro موجب شده است تا این فلاش کاملا کوچک و کم حجم به نظر برسد . دی برخی از تیزرهای تبلیغاتی ؛ حجم فلاش AD100Pro با یک قوطی نوشابه مقایسه کرده اند تا میزان کوچک بودن و وزون بسیار سبک این فلاش ؛ به نحو موثر تری نمایش داده شود .

در رابطه با مشخصات فنی ؛ دمای رنگ موجود در AD100Pro یکی از نکات برجسته آن به شمار می آید . تا کنون تمامی فلاش های خط تولید گوداکس با دمای رنگ 5600K (+/- 200K) ارایه شده اند اما فلاش پرتابل AD100Pro اولین محصول این کمپانی با دمای رنگ 5800K (+/- 200K) به شمار می آید .در حالیکه این تغییر چندان شگفت انگیز و دراماتیک به شمار آورده نمی شود اما در هر صورت ؛ یکی از تغییرات در ویژگی های فنی فلاشهای پرتابل گوداکس به شمار می آید .

باتری مورد استفاده برای AD100Pro مشابه باتری به کار رفته در Godox V1 است و در حالیکه هر دو این باتری ها از عملکرد مشابهی برخوردار هستند اما در هر صورت آنها را به جای یکدیگر نمی توان مورد استفاده قرار داد .این باتری ها دارای ماژول نامبر متفاوتی می باشند و شکل ظاهری آنها تفاوت های جزئی نسبت به یکدیگر را ارایه می دهند .

شکل ظاهری

به طور معمول شکل ظاهری فلاشها چندان مورد قضاوت قرار داده نمی شوند و بررسی مشخصات فنی آنها از اهمیت بالاتری برخوردار است اما در رابطه با فلاش پرتابل گوداکس AD100Pro ؛ وضعیت کمی متفاوت است . این محصول به لحاظ طول و قطر بدنه ، ظاهری شبیه به یک لنز 85mm 1.8 دارد و این امر بدان معناست که فلاش پرتابل AD100Pro را به راحتی می توان در کیفت دوربین قرار داده و آنرا حمل و نقل نمود . برای آن دسته از عکاسان در سفر که به کاهش وزن بار کوله پشتی خود علاقمند هستند ؛ در دست داشتن یک فلاش کاملا کوچک و کم حجم ؛ یک موهبت بسیار بزرگ به شمار می آید .

حالت گرد و مدور بدنه فلاش بسته بندی آن برای مسافرت را تا حد زیادی آسان می نماید اما در هر صورت بسیاری از کیفهای دوربین دارای قسمت های مربع و مستطیل شکل هستند و از این روی ؛ قرار دادن یک فلاش مدور در درون قسمت های آنها ممکن است کمی مشکل باشد .

عملکرد

از آنجا که بسیاری ازافراد با عملکرد فلاش AD200 آشنایی بیشتری دارند ؛ در این بخش AD100Pro را در برابر فلاش گوداکس AD200 مورد بررسی قرار داده ایم .

در قدرت کامل (1/1) فلاش پرتابل گوداکس Godox AD100Pro در حالت استفاده از نورسنج Sekonic L-358  ؛ خوانش های زیر را در شرایط فاصله 1 متر Iso-200, 1/250s ارایه می دهد .

  • f/36 @ 28mm
  • f/40 @ 35mm
  • f/40–45 @ 50mm
  • f/45 @ 70mm
  • f/51 @ 85mm

در شرایط مشابه ؛ فلاش Flashpoint eVolv 200 (Godox AD200) با هد فلاش مدور ، خوانش f/36–40 را مشابه با AD100Pro در بازترین حالت  زوم ارایه می دهد . در حالت استفاده از هد فلاش مستطیل شکل ؛ AD200 ، نور بسیار درخشان تری را به وجود می آورد اما در هر صورت در f/64 در حدود 2/3 استاپ روشن تر از AD100Pro در کمترین مقدار زوم می باشد .

با توجه به نتایج به دست آمده می توان به این نتیجه گیری رسید که AD100Pro در مقایسه با AD200 با هد فلاش مدور عملکرد کاملا قابل ملاحظه ای را ارایه می دهد و فلاش AD200 تنها 1/3 استاپ پر قدرت تر دیده می شود .

در زمان کار

اولین نکته قابل توجه در زمان استفاده از AD100Pro آن است که این فلاش به شکل متفاوتی از سایر فلاش  های استروب سری Witstro روشن می شود . دکمه روشن کننده فلاش را ابتدا باید به سمت داخل فشار داده و سپس دایل آنرا بچرخانید تا فلاش روشن شود . دلیل استفاده از این طراجی آن است که از روشن شدن تصادفی فلاش در زمان حمل و نقل آن جلوگیری شود .

فلاش پرتابل AD100Pro دارای یک هد فرنزل با قابلیت زوم است که در 5 فاصله کانونی متفاوت 28mm, 35mm, 50mm, 70mm and 85mm می توان آنرا تنظیم نمود . به طور معمول بسیاری از عکاسان ؛ حالت ها و فواصل کانونی 28mm تا 85mm را برای ایجاد الگوهای نورانی کاملا یکسان ترجیح می دهند و اگر چه  این فلاش محدوده نورانی کاملا مدوری را ارایه نمی دهد اما در هر صورت پراکنش نور قابل توجهی را به وجود می آورد .

قابلیت زوم نور فلاش در این محصول یک عملکرد کاملا قابل ملاحظه است زیرا امکان نوردهی با دقت بسیار بالا در رابطه با سوژه های مختلف را به وجود می آورد .

یکی از نکات شایان توجه آن است که ترانسمیتر Xpro در فواصل کانونی مختلف به خوبی کار می کند . این ترانسمیتر به جای فاصله کانونی 85mm  حالت 80mm را ارایه می دهد اما در زمان استفاده از AD100Pro قرار دادن تنظیمات گروه در حالت 80mm بر روی Xpro ، منجر به تنظیم حالت 70mm در فلاش خواهد شد .. بنابراین برای به دست آوردن تنظیمات صحیح ؛ لازم است تا Xpro را در حالت 105mm تنظیم نموده تا بتوان تنظیمات زوم 85mm را روی فلاش AD100Pro به دست آورد .

استفاده از سافت باکس به همراه AD100Pro برای زمان های عکاسی در سفر  ، ایده چندان مناسبی به نظر نمی رسد . در عوض استفاده از چتر یا سافت باکس های شبیه چتر ؛ که به همراه براکت S2 باید استفاده شوند ؛ یک گزینه مناسب تر به شمار می آیند .

در سبک های مختلف نورپردازی ؛ از فلاش AD100Pro به عنوان نور اصلی بدون نیاز به یک مادیفایر بزرگ می توان استفاده نمود اما در هر شرایط استفاده از آن به عنوان  نور دوم یا حتی نور سوم نیز گزینه قابل قبولی به شمار می آید . در حالت بدون مادیفایر ؛ این فلاش بر روی سه پایه های بسیار سبک و کوچک ؛ به خوبی قابل استفاده است و به دلیل وزن سبک ؛ AD100Pro یک گزینه مناسب برای استفاده بر روی انواع بوم به شمار می آید .

 

فلاش پرتابل گوداکس  AD100Pro یک فلاش کاملا دوست داشتنی است و اگر شما تمایل دارید تا یک فلاش پرتابل کم حجم و سبک را به همراه خود داشته باشید ؛ این محصول برای شما ساخته شده است .  کار کردن با این فلاش احساسات متفاوتی را برای شما ایجاد می نماید و علت این امر خود فلاش نیست زیرا AD100Pro به لحاظ فنی ؛ عملکرد بسیار قابل قبولی را ارایه می نماید

AD100Pro رقابت بسیار سختی با فلاش های اسپیدلایت خواهد داشت و به دلیل قیمت و خروجی نسبتا کم قدرتی که ارایه می دهد ؛ همواره با رقابت تند و تیز فلاش های اسپیدلایت مواجه خواهد بود .

در خط تولید محصولات Godox در حال حاضر سه محصول وجود دارد که AD100Pro باید در برابر آنها رقابت کند. این محصولات V1 ، AD200 و AD200Pro هستند و در حال حاضر Godox V1 با قیمت 259 دلار ، AD200 با قیمت 299 دلار و AD200Pro با قیمت 329 دلار در دسترس می باشند و این  در حالی  است که AD100Pro با قیمت 299 دلار در بازارهای جهانی قابل خریداری است. اگر شما به دنبال یک فلاش استروب  سبک و جمع و جور هستید ، فکر می کنم با AD200Pro که دارای قدرت بالاتر  و دارای ویژگی های بیشتری مانند لامپ مدلینگ است ، بهتر هست. همچنین Godox V1 می تواند جایگزینی عالی برای AD100Pro به شمار آید.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، بسیاری از عناصر و مشخصات طراحی بین این دو محصول مشترک است ، اما در حال حاضر Godox V1    دارای قیمتی ارزان تر است. و به عنوان یک گزینه برتر از V1 حتی به عنوان مستر اصلی برای سایر استروب ها ، بر روی دوربین می توان استفاده کرد.

در رابطه با این محصول نکته شگفت انگیز آن است که AD100Pro چگونه از پس گرمایش داخلی خود برمی آید. این یک نکته بسیار چشمگیر است که حتی پس از 65  فلاش تمام قدرت ،این استروب همچنان قادر به انجام کار است (البته با کاهش سرعت بازیافت). فن داخل AD100Pro به وضوح کمک زیادی به خنک شدن قسمتهای داخلی آن می کند. مقاومت حرارتی که در Godox V1 مورد انتقاد بسیاری از کاربران قرار گرفت در محصول AD100Pro به طور کامل حل شده است .

محافظت در برابر گرما تنها چیزی نیست که درست در AD100Pro انجام می شود. به طور کلی دستگاه بسیار خوب طراحی و ساخته شده است ، اما فقط مسئله قیمت گذاری آن است که در زمان خرید از سوی کاربران باید مورد توجه قرار داده شود .

 

تهیه و تنظیم : نمایندگی فلاش گوداکس در ایران

 

پرفروش ترین محصولات

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش